Marktonderzoek

Verseviseters: wie zijn ze, wat doen ze? Het Gentse marktonderzoeksbureau Profacts zocht het voor ons uit. Eind 2014 peilden ze naar het consumptiegedrag en de bevindingen van ruim 1200 respondenten. Dit waren enkele opmerkelijke resultaten.

 

  • 9 op de 10 Belgen eet verse vis thuis, waarvan 1 op 3 minimum wekelijks.
  • De consument eet gemiddeld 6 vissoorten.

 

  • 1 op de 5 consumenten twijfelt of vis nog gezond is.
  • 20% van de consumenten maakt zich zorgen over overbevissing.
  • De consument zoekt een oplossing voor:
    • Overbevissing
    • Vervuild zeewater
    • Moeilijke bereiding
    • Graten
    • Voederen van wilde vis aan kweekvis

 

  • Vooral consumenten van zalm, kabeljauw en pangasius hebben veel interesse in de Omegabaars.
  • 75% van de ondervraagde personen heeft interesse in de Omegabaars, waarvan 40% zich sterk aangesproken voelt. De interesse is het hoogst bij de zogenaamde heavy users: vrouwen en families met kinderen.
  • Het testpanel zou Omegabaars voor 11% van zijn vismaaltijden serveren.
  • De consumenten zijn het meest overtuigd van deze troeven van de Omegabaars:
    • Filets zonder graten
    • Belgisch
    • Bevat veel natuurlijke Omega3-vetzuren
    • Milde smaak
    • Stevige structuur